יומן הנדל״ן

למה הבנקים התחילו להעלות את הריבית ומה קורה בשוק הדירות בעקבות עליית הריביות?

Shape

זה לא סוד שהאינפלציה כבר כאן. בישראל ובעולם. זה התחיל בתחילת 2022 וממשיך גם בחודשים האחרונים.
קצב השינוי ועליית המחירים הולכים ומתגברים.

איך זה קרה?
בתקופת הקורונה, הדפסת הכסף בבנקים המרכזיים הלכה והתעצמה. המשמעות היא שאנשים קיבלו דרך מענקים הרבה כסף לחשבון.מצד שני, בתקופה הזו הם לא יצאו למסעדות, לא לחופשות ובאופן כללי קנו פחות ופחות. התחילה להיווצר תחושה שיש כסף ושאפשר לעשות אתו משהו. הייתה תחושה של עושר.
כשהעולם נפתח בחזרה, נוצר ביקוש לכל המוצרים.הביקוש גבר וברגע שהביקוש גבוה, המחירים עולים. כמו שקרה עם הדירות בשנת 2021 ועד ממש לא מזמן.גם מחירי האנרגיה וההוצאות על התחבורה והדלק מתייקרים. נוסיף את המלחמה באוקראינה בתחילת השנה. רוסיה ואוקראינה הן יצואניות גדולות של דגנים וחיטה אל שאר העולם. והמחירים התחילו להתייקר.

תיקי העושר של עובדי הייטק התחילו להיות שווים הרבה יותר בעקבות הנפקות בבורסות במחירים לא הגיוניים ולכן הרבה מעובדי ההייטק מימשו חלק מכספיהם ורכשו נדל"ן להשקעה בפריפריה ולמגורים בבתים פרטיים. עולם התעסוקה השתנה – חלק הפכו לעצמאיים, שינו מקומות עבודה. עזבו תחומי עיסוק לטובת אחרים ועבודה מהבית הפכה להיות אפשרית ונוחה יותר.מכל השינויים הללו מגיעה עליית המחירים.

הבנק המרכזי מגיע ומבקש לרסן ולמתן עליה זו ולכן מעלה את הריבית.
אז איך זה משפיע על שוק הדירות?
לפי נתונים סטטיסטיים, זמן מכירה ארוך יותר בכ 20%. קיימת ירידה בביקושים של דירות.  מיתון שמתחילים לחוות ולקרוא עליו בענף ההייטק. המשקיע הממוצע מבין שהכסף שלו עולה לו הרבה יותר ולכן ישקיע במקומות זולים יותר או לאו דווקא בנדל"ן.
בעלי משכנתאות שקיבלו גרייס בתקופת הקורונה חוזרים לשלם ובתוספת ליוקר המחייה, הדבר מכביד על אחזקת הבית. דבר שיגרום לבעלי דירות לשנמך דיור או למכור ולעבור לשכירות.

כל אחוז בריבית בדירה ממוצעת ישפיע על תשלומי המשכנתא בכמה מאות שקלים בחודש. עליית המחירים בחשמל ובכלל בהמון מוצרים שאנחנו  צורכים ביומיום גם היא תשפיע. רמת החיים תהיה יותר יקרה בזמן הקרוב.
בסופו של דבר, הצפי של הבנקים, הוא שהתהליך הזה אמור להימשך עד אמצע 2023. הפועל היוצא של כל אלו בשוק הנדל"ן הוא שהאופוריה של בעלי הדירות המוכרים שמעלים את המחירים מול התסכול של הקונים מהמחירים שעולים ועולים ילכו ויתהפכו. המחירים לא ירדו, כי מחירי נדל"ן לא יורדים.
אבל תהיה עצירה בעלית המחירים. ברור שכאשר יש יותר היצע ופחות ביקוש, השוק הופך להיות שוק שבו הקונים חוזרים לאחוז במושכות.

אז מה בכל זאת עושים ואיך זה משפיע על השיקולים שלנו?

  • התמקחו עם הבנקים – זכרו שלמרות העלאת הריביות, הבנקים עדיין מתחרים ביניהם.  כשהולכים לבקש משכנתא, יש לקחת זאת בחשבון ולהתמקח. לא יודעים איך לעשות את זה? בשביל זה יש יועצי משכנתאות. יועצ/ת משכנתאות טוב/ה יכול/ה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף.
  • תמחרו נכון – מחירי הדירות עלו בעשרות אחוזים בצורי יצחק בשנתיים האחרונות. הם כנראה לא ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה, התייעצו עם מתווכ/ת מקצועי/ת עם ניסיון שמתמחה באזור שבו אתם מוכרים ושתעזור לכם להפיק את המקסימום מהעסקאות שלכם.
  • שימו לב לדלתא – משדרגים או משנמכים? כולם רוצים למכור גבוה ולקנות נמוך.  זכרו שאם מדובר בנכס למגורים, לרוב אתם מוכרים וגם קונים. לכן הדלתא שבין המכירה לקניה חשובה הרבה יותר מהמחיר שקיבלתם על הנכס שלכם.
  • קחו ליווי מקצועי ונאמן – בצעו את המהלך עם ליווי מקצועי כדי שכמהלך הוא יהיה יותר מדויק לכם. התזמון מתי למכור ומתי לקנות יכול להיות שווה לכם הרבה מאוד כסף.
  • אל תיכנסו לבור – גיליתם שיוקר המחייה ועליית הריביות משפיעים גם עליכם? תהיו ערניים. בדקו אם שינוי בתנאי המשכנתא יספיק כדי לאזן את חשבון הבנק. אם כן, עשו זאת. אם לא, והדירה גם ככה גדולה עליכם, אפשרי למכור ולקנות נכס קטן יותר. ברוב המקרים יישאר לכם סכום לא מבוטל לצורך כיסוי גירעונות ושיפור המצב.
  • ֿהסתכלו למצב בעיניים – לא בכל מחיר שווה להישאר בעלי דירה למגורים. אף אחד לא היה רוצה להיכנס לגירעונות שיגרמו לבנק למכור את הבית כדי לממש את החוב למשכנתא ולו להישאר בחוב. במקרים מסוימים כדאי לשקול למכור את הנכס למגורים, לגור בשכירות ארוכת טווח ולהשקיע את הכסף מהמכירה בנכס מניב עם תשואה גבוהה. קיימים עדיין נכסים בפריפריה ובחו"ל עם תשואה הרבה יותר גבוהה. גם את זה אני ממליצה לעשות עם ייעוץ מקצועי ולא פחות חשוב, אמין.


***הדברים הכתובים במאמר זה לקוחים מתוך הידע שרכשה "עינב עזרא נדל"ן והניסיון שצברה לאורך שנותיה כמתווכת. מטרתם לשתף בידע זה. מאחורי עינב מאות עסקאות מוצלחות באזור צור יצחק והסביבה. עינב הינה מתווכת אשר מדורגת TOP 10 GOLD במדד המתווכים של מדלן בכל אזור השומרון והסביבה בשנים 2020-2022. המדד נקבע מול עסקאות מוכחות בלבד. אין בדברים הכתובים במאמר זה להחליף ייעוץ מקצועי של אף אחד מהמקצועות המדוברים. יועצי משכנתאות, יועצים פיננסיים, עו"ד או מתווך.***

מדד המתווכים

רוצים להתחיל לחפש?

בואו להציץ ברשימת הנכסים שלנו

ההיכרות הרחבה עם מה שיש לשוק הדירות להציע באזורי, מאפשרים לי לדייק עבור כל אחד ואחת את מה שהם רוצים וצריכים.

דילוג לתוכן